Blog do projektu Open Source JavaHotel

poniedziałek, 27 grudnia 2010

Byliśmy na koncercie

W dniu 26 grudnia 2010 byliśmy na koncercie inaugurującym IV Festiwal Bożonarodzeniowy Incarnatus Est organizowany przez Filharmonię im R. Traugutta. Ale koncert nam się nie podobał, wyszliśmy rozczarowani.
Organizatorzy chcieli w sposób efektowny rozpocząć festiwal, więc na inaugurację wybrali bardzo znane dzieło, "Mesjasza" Jerzego Fryderyka Handla. Na miejscu okazało się, że to tylko wybór z całego dzieła, same "najlepsze partie solowe" z bardzo ograniczoną orkiestrą. Ale "Mesjasz" to przecież historia opowiedziana muzycznymi środkami, od zapowiedzi "Drogę dla Pana przygotujcie na pustyni" do finału " Zasiadającemu na tronie i Barankowi błogosławieństwo i cześć, i chwała, i moc, na wieki wieków!". Jest wątpliwe, czy wybór na zasadzie "the best of" ma w tym wypadku wiele sensu. Jeśli stały za tym ograniczenia budżetowe, to przecież można było dobrać inny repertuar na miarę posiadanych środków.
Dobrym pomysłem było uzupełnienie niewykonywanych fragmentów lektorem odczytującym tekst pomijanych partii. Ale tej informacji zabrakło dla słuchaczy, zaś na wydrukowanym programie widać tylko angielskie tytuły  wykonywanych arii i pod spodem tekst po polsku - zapewne słuchacze sądzili, że to polskie tłumaczenie tego, co jest śpiewane. Gdyby informacja była przekazana w sposób bardziej kompletny może słuchacze byliby w stanie uchwycić ciągłość całej historii.
Innym problem był wybór miejsca koncertu - kościół Św Anny na Krakowskim Przedmieściu. Niestety, ale w czasie koncertu drzwi do kościoła były otwarte i muzyka musiała się przebijać przez szmer powodowany przez sznur  nieustająco przechodzących boczną nawą kościoła osób nawiedzających bożonarodzeniową szopkę. Wyraźnie przeszkadzało to także wykonawcom, na przykład w efektownej arii "The trumpet shall sound" solista, orkiestra i trąbka bardziej przeszkadzali sobie wzajemnie niż współpracowali.
W efekcie na końcu wykonawcy zebrali bardzo wątłe oklaski. Ale raczej powinno to być adresowane do organizatorów, niż do samych wykonawców, którymi byli przecież znani soliści z Warszawskiej Opery Kameralnej oraz zespół Concerto Avenna, których pamiętamy z innych doskonałych wykonań muzyki barokowej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz